Squirt Lube

Voor droge én natte omstandigheden.


Squirt lube is een biologisch afbreekbaar smeermiddel dat uit een emulsie van wax en water bestaat. Het bevat geen oplosmiddel.
Na het aanbrengen dringt de vloeistof door tot in het binnenste van de ketting. Het water verdampt langzaam en de wax laat een laagje achter dat water,- zand- en vuilafstotend is (olie trekt juist vuil aan!).
De aandrijftrein blijft dus proper.

Voordelen Squirt Lube


Geen zwarte ketting: Gegarandeerd een schone ketting, ook na langdurig gebruik.

Probleemloos, soepel en efficiënt schakelen. Geen last meer van ‘chainsuck’ of een piepende ketting.

Nooit meer ontvetten.

Langere levensduur: Verminderde slijtage: ketting en tandwielen gaan minstens 60 % langer mee.

Biologisch afbreekbaar: 100% milieuvriendelijk

Squirt lube onderscheidt zich van andere wax-gebaseerde smeermiddelen doordat het geen oplosmiddel (en dus geen alcohol) bevat.
Alcohol verdampt namelijk te snel. De wax kan alleen in vloeibare vorm tot het binnenste van de ketting doordringen.
Water verdampt minder snel, dus er is meer tijd voor de wax om zich in de openingen tussen de binnenste pinnetjes,rolletjes en plaatjes van de ketting te nestelen. Conventionele wax-smeermiddelen bevatten slechts 17% wax, daarentegen bevat Squirt lube 38% wax.



 

How to use Squirt Lube?


De dag voor een rit één laagje Squirt Lube aanbrengen op de ketting (dit hoeft niet voor elke rit maar is aanbevolen om dit minstens elke drie ritten te doen). De ketting is voorbehandeld door -wiels-, meerdere lagen hoeven dus niet. Breng op elke schakel van de ketting één druppeltje Squirt Lube aan. Wrijf nadien de net aangebrachte Squirt Lube in de ketting in met de blote (propere) hand. Squirt Lube is niet vettig en voelt aan als zeep op de handen. MINSTENS 12u laten drogen alvorens de rit aan te vangen. Wanneer de Squirt Lube niet uitgedroogd is gaat tijdens de rit al het product verloren.



Wanneer de ketting toch wat vuil wordt kan deze op verschillende manieren gereinigd worden:

1) Droge reiniging: met een vod en droge borstel de ketting proper maken. Demontage van de ketting is niet nodig.

2) Natte reiniging: De natte reiniging kan op twee manieren:

    Eerste manier: De ketting blijft op de fiets. Reinig deze dan reinigen met voldoende afwasmiddel en water. Met een borsteltje

                               de ketting goed proper schrobben. Vergeet niet ook de kettingbladen en de cassette mee te poetsen.

                               Naspoelen met water is wel noodzakelijk (Let op met de hogedrukspuit!). Wanneer je een luchtcompressor ter

                               beschikking hebt kan je de ketting droog spuiten. Laat de ketting sowieso altijd een nachtje uitdrogen en breng

                               dan 's ochtends een eerste laag aan en 's avonds een tweede laag. Laat weer minstens 12u drogen alvorens een

                               rit aan te vangen.

    Tweede manier: Demonteer de ketting met de juiste tools. Maak de ketting proper met ontvetter (bvb: Morgan Blue

                                  kettingreiniger). Nadien de ketting oppoetsen met afwasmiddel en water (tot alle ontvetter uit de ketting

                                  verdwenen is). Dan dezelfde procedure volgen dan hierboven vermeld. GEBRUIK GEEN ONTVETTER

                                  WANNEER DE KETTING OP DE FIETS LIGT. Omdat ontvetter agressief is zou deze in de lagers van de

                                  aandrijving kunnen komen en daar het lagervet gaan oplossen, met alle gevolgen vandien.